Panel Discussion: Intersectionality in Film and Television

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    Panel Discussion: Intersectionality in Film and Television

    In English · FSK keine Angabe

    22 / 11 / 2020 | 18:00 – 19:30
    Live Streaming: AKE DIKHEA? Facebook & RomaTrial e.V. YouTube
    In English language | Auf Englisch | Pe Anglikani qhib

    An identity seldom comes alone: Our origin, gender, sexual orientation, class, age, mental and physical condition, religion, and more, determine our privileges or marginalization in society. The concept of intersectionality focuses on the fact that people are often disadvantaged not only because of one but several aspects of identity, i.e. they are discriminated against in multiple ways. What about intersectional perspectives in film? Is diversity enough to narrate the experience of intersectionality in film and TV? How do filmmakers of color deal with it in their films and what are their demands to the industry and audience? Raquel Kishori Dukpa (FUTUR DREI), Lisa Smith and Maissa Lihedheb will discuss these important questions with moderator Şeyda Kurt. With a video introduction to intersectionality by Dr. Emilia Roig.

    Eine Identität kommt selten allein: Unser/e Herkunft, Geschlecht, sexuelle Orientierung, Klasse, Alter, psychische und physische Verfassung, Religion und mehr bestimmen maßgeblich über unsere Privilegien oder Marginalisierung in der Gesellschaft. Der Ansatz der Intersektionalität nimmt in den Fokus, dass Menschen oft nicht nur wegen einer, sondern mehrerer Identitätsmerkmale benachteiligt, also mehrfach diskriminiert werden. Wie steht es um intersektionale Perspektiven im Film und Fernsehen? Reicht Diversität allein, um die Erfahrung von Intersektionalität filmisch zu erzählen? Wie verhandeln Filmemacher*innen of Color sie in ihren Filmen, und was sind ihre Forderungen an die Filmindustrie und an das Publikum? Raquel Kishori Dukpa (FUTUR DREI), Lisa Smith und Maissa Lihedheb werden über diese wichtigen Fragen mit der Moderatorin Şeyda Kurt diskutieren. Mit einer Einführung in Intersektionalität auf Video von Dr. Emilia Roig.

    Identiteti nikana na avla korkoro: Amari origina, poli, seksualuni orientacia, klasa, bersha, mentaluni thay fizikuni kondicia, religia thay maybut, defininena amare privilegie ose marginalizpe ano amalipe. O koncepti e intersekcionalitetesko fokusingyola ano fakti kay o manusha but ver si disavantazhime na numay vash yekh numay vash buderi aspektya e identitetesko, missal si diskriminime ko buderi droma. So phanglo e intersekcionalitetea ano filmi thay TV? Sar o filmeske producentya kolorea Lenape akale puqipea ano filmya thay so si olenge mangipya vash e industria thay dikhavne?

     

    With | Mit | E:

    Dr. Emilia Roig

    (Video Introduction about Intersectionality | Videoeinführung zur  Intersektionalität | Video introdukcia vash interseksionaliteti)
    Political scientist and founder of CIJ | Politikwissenschaftlerin und Geschäftsführerin des Center for Intersectional Justice | Politikuno Skenciako manush vash CIJ)

    Emilia Roig is founder and director of the Center for Intersectional

    ©Susanne Erler

    Justice (CIJ). She is a lecturer in the Social Justice Study Abroad Program at DePaul University of Chicago and teaches intersectionality theory, postcolonial studies, critical research on racism, and international and European law. From 2007 to 2010 she worked intensively in the field of human rights at the International Labour Organization (ILO) in Tanzania and Uganda, at the German Association for International Cooperation (GIZ) in Cambodia and at Amnesty International in Germany. She holds a doctorate in political science, a Master of Public Policy and an MBA in international law. She is a jury member of the German Non-Fiction Prize 2020 and was on the jury of the 25th Women’s Award of Edition F in 2019. She was appointed as an external expert at the European Commission in 2019.

    Emilia Roig ist Gründerin und Direktorin des Center for Intersectional Justice (CIJ). Sie ist Dozentin im Social Justice Study Abroad Program der DePaul University of Chicago und lehrt zu Intersectionalitätstheorie, Postkoloniale Studien, kritische Rassismusforschung und internationalem und europäischem Recht. Von 2007 bis 2010 arbeitete sie intensiv im Bereich der Menschenrechte bei der Internationalen Arbeitsorganisation (ILO) in Tansania und Uganda, bei der Deutschen Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) in Kambodscha und bei Amnesty International in Deutschland. Sie hat in Politikwissenschaft promoviert, hat einen Master of Public Policy und einen MBA in Völkerrecht. Sie ist Jurymitglied des Deutschen Sachbuchpreises 2020 und war in der Jury des 25. Frauen Awards der Edition F in 2019. Sie wurde 2019 als externe Expertin bei der Europäischen Kommission ernannt.

    Emilia Roig si temelipaski persona thay direktora e Centresko vash Intersekcialuno Hakayipe (CIJ). Sikavni ano Socialune Hakayipaske Studie Avruno Programi ano DePaul Universiteti e Qikagosko thay sila doktorati ano politikune skencie, masteri ani Publikuni Politika thay MBA ano Mashkarthemutno Krisi. Sine alosardi sar avruni eksperta ani Evropaki Komisia ko bersh 2019.

     

    Raquel Kishori Dukpa
    Casting director, producer, author | Casting-Direktorin, Produzentin, Autorin

    Raquel Kishori Dukpa grew up in Berlin-Kreuzberg with Indian-Nepalese-German family background. She studied in Hildesheim with a focus on film, queerfeminist theory and popular culture. Since 2016 she has been part of JÜNGLINGE and worked as casting director and in the production of their collective debut film “FUTUR DREI”. Together with Faraz Shariat and Paulina Lorenz, Raquel develops and produces various feature film and series projects as a part of the collective. She is an editor of the publication“I See You – Gedanken zum Film Futur Drei” (published by edition assemblage) and is currently working on the youth series “DRUCK” (ZDF/ funk).

    Raquel Kishori Dukpa wuchs in Berlin-Kreuzberg mit indisch-nepalesisch-deutschen Familienhintergründen auf. Sie studierte in Hildesheim mit den Studienschwerpunkten Film, queerfeministische Theorie und Populäre Kultur. Seit 2016 ist sie Teil von JÜNGLINGE und wirkte als Casting Director und in der Produktion des gemeinsamen Debütfilms “FUTUR DREI” mit. Raquel entwickelt und produziert zusammen mit Faraz Shariat und Paulina Lorenz im gemeinsamen Kollektiv diverse Spielfilm- und Serienprojekte. Sie ist Herausgeberin des Katalogs „I See You – Gedanken zum Film Futur Drei“ (erschienen bei edition assemblage) und arbeitet derzeit an der Jugendserie „DRUCK“ (ZDF/ funk) mit.

     

    Lisa Smith
    Filmmaker, youth educator and editor | Filmemacherin, Pädagogin und Redakteurin | Filmesko producenti, ternengo edukatori thay rejiseri Travellers’ Times

    Lisa Smith is chair of ACERT (The Advisory Council for the Education of Romani & other Travellers) and currently Youth Editor at Travellers’ Times a national magazine for Gypsy, Roma and Travellers supporting young people through journalism, media and training programmes. Lisa is also a Creative Producer and has worked on a number of drama and documentary based shorts for Rural Media. In 2016 she created a short drama for Channel 4 and has worked as a researcher for the BBC. She is the founder of ‘It’s Kushti to Rokker’ an education and filmmaking project exploring the impact of anti-gypsyism on youth mental health through a series of films co-produced with and from the perspectives of young Roma and Travellers.

    Lisa Smith hat einen MA in Erziehungswissenschaften und ist Vorsitzende von ACERT (dem Beirat für die Bildung von Roma und anderen Travellers). Derzeit ist sie Jugendredakteurin bei Travelers’ Times, einer Zeitschrift für Roma* und Travellers, die junge Menschen durch Journalismus, Medien und Schulungsprogramme unterstützt. Lisa ist auch eine Kreativproduzentin und hat an einer Reihe von Spiel- und Dokumentarkurzfilmen für Rural Media gearbeitet.

    Lisa Smith si sheruno e ACERT (Godideipasko Koncili vash Edukipe e Romengo thay yaver Travelersengo) thay aktualipea ternengo redaktori ko Travellers’ Times ani nacionaluna magazina vash Roma thay Travelersya phikoipea e ternen prekal zhurnalizmo, medie thay treningoske programya. Lisa kergya buti ko baro gendo e dramengo thay dokumentarengo kola si bazirime vash ruralune medie.

     

    Maissa Lihedheb
    Film director, screenwriter and curator | Regisseurin, Drehbuchautorin und Kuratorin | Filmesko rejiseri, hramano thay kuratori

    Maissa Lihedheb studied Media and Entertainment Management and wrote her final thesis on “Symbolic Destruction in Mass Media and its Impact on the Identity of First Generation Immigrants”. She curated the 14,4km de:kolonial film and discussion series of the 14km association. Maissa is co-founder of the collective BIPOC Film Society in Berlin, which aims to change the traditionally white, male and heteronormative narratives of film and film criticism and to promote intersectionality and representation within the industries. Maissa has directed several music videos and short films herself. Maissa is currently working on two scripts, one short film and one feature film, and is a film curator at the Oyoun Cultural Centre.

    Maissa Lihedheb studierte Medien- und Entertainment Management und schrieb ihre Abschlussarbeit zum Thema „Symbolische Vernichtung in Massenmedien und ihre Auswirkungen auf die Identität von Einwanderern der ersten Generation“. Sie kuratierte die 14,4km de:kolonial Film- und Diskussionsreihe des Vereins 14km. Maissa ist Mitbegründerin des Kollektivs BIPOC Film Society in Berlin, das die traditionell weißen, männlichen und heteronormativen Erzählungen von Film und Filmkritik ändern und die Intersektionalität und Repräsentation innerhalb der Branchen fördern will. Maissa führte selber Regie bei mehreren Musikvideos und Kurzfilmen. Aktuell arbeitet Maissa an zwei Drehbüchern, für einen Kurz- und einen Spielfilm, und ist Filmkuratorin beim Kulturzentrum Oyoun.

    Maissa Lihedheb studiringya Menajmenti vash MEdie thay Entertainment thay hramingya e diplomaki tema ani „Simbolikuni Destrukcia ano Mas medie thay o impakti ano identiteti ani angluni generacia e imigrantengi“. Si filmeski kreatora thay ko-temelipasko personi e BIPOC Filmesko amalipe thay kerla bti sar filmesko kuratori ano Oyoun Kulturako Centro.

     

    Moderator | Moderation | Moderatori:
    Şeyda Kurt
    Journalist | Journalistin |Zhurnalista

    Şeyda Kurt is a presenter and author. She studied philosophy

    ©Thomas Seips

    and Romance languages and literature in Cologne and Bordeaux and cultural journalism at the University of the Arts, Berlin. She has worked for various film festivals (Berlinale, Kurzfilmtage Oberhausen) and has curated short film programmes. Among other things, she worked in the editorial department of the young online magazine ze.tt of the Zeit Verlag. Today she writes and speaks as a freelance journalist and columnist for various media about theatre and film, philosophy, intersectional feminism and domestic politics. She lives in Cologne and Berlin.

    Şeyda Kurt ist Moderatorin und Autorin. Sie studierte Philosophie und Romanistik in Köln und Bordeaux sowie Kulturjournalismus an der Universität der Künste, Berlin. Sie war für verschiedene Filmfestivals tätig (Berlinale, Kurzfilmtage Oberhausen) und hat Kurzfilmprogramme kuratiert. Sie arbeitete unter anderem in der Redaktion des jungen Onlinemagazins ze.tt des Zeit Verlags. Heute schreibt und spricht sie als freie Journalistin und Kolumnistin für verschiedene Medien über Theater und Film, Philosophie, intersektionalen Feminismus und Innenpolitik. Sie lebt in Köln und Berlin.

    Şeyda Kurt si moderatora thay autora. Studiringya filozofia thay Romans qhibya thay literature ani Cologne thay Bordeaux sar vi kulturako zhurnalizmo ano UdK Berlin, kerla buti ko mashkarthemutne filmeske festivalya thay si kuratora e harne filmeske programengo. Hraminla thay vakerla sar biumlavdi zhurnalista vash teatro thay filmi, filozofia, intersekcualuno feminizmo thay kheruni politika.

     

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